INILAH MANIFESTASI CINTA
Cinta adalah salah satu perkara
ajaib dalam hidup. Setiap yang mempunyai roh khususnya insan dahagakan
cinta. Manusia hidup dengan cinta. Hidup membela cinta. Bahagia kerana
cinta. Derita kerana cinta. Bahkan sanggup mati kerana cinta. Segala
perjuangan atau episod hidup yang diselit unsur cinta mempunyai rasa dan
warna yang tersendiri. Derita kerana cinta ada kelazatannya yang luar
biasa. Sakit kerana cinta ada rasa yang berbeza. Gembira meraikan cinta
tidak sama dengan gembira biasa. Korban cinta, indah pada cerita dan
rasa. Manifestasi itu muncul dalam kehidupan dan memberikan nilai dan
rencah yang pelbagai rupa, warna dan rasa.
Sesiapa yang memusuhi
dan memungkiri cinta dia merupakan pemilik jiwa kontang yang kering
dari nilai insani yang sejati. Cinta itu fitrah. Ia satu keperluan.
Bahkan mungkin suatu kewajipan ataupun rukun dalam menikmati kebahgiaan
hidup dunia dan akhirat. Cinta mampu merubah segala yang ada dalam jiwa
seorang insan. Telinga, mata dan segala anggota kadang-kala terpaksa
tunduk kepada falsafah cinta. Tunduk kepada nilaian cinta. Pahit boleh
menjadi manis. Manis boleh menjadi pahit. Indah boleh menjadi buruk.
Usang boleh menjadi baru. Hodoh boleh menjadi cantik. Berat boleh
menjadi ringan. Susah boleh menjadi senang. Segalanya terbalik dan
berubah penilaian dan rasa hanya kerana cinta. Ini mengingatkan kita
kepada rangkap puisi yang disandarkan kepada al-Imam al-Syafi’e
(meninggal 204H) :
مَرِضَ الْحَبِيبُ فَعُدْتُهُ فَمَرِضْت مِنْ حَذَرِي عَلَيْهِ
فَأَتَى الْحَبِيبُ يَعُودُنِي فَشُفِيتُ مِنْ نَظَرِي إلَيْهِ
Telah gering sang kekasih, maka daku menziarahinya
daku juga turut gering kerana risaukannya
datangnya sang kekasih menziarahiku
maka daku pun sembuh kerana melihatnya
(lihat: Ibn Muflih, al-Adab al-Shar’iyyah, 2/296).
Manifestasi Cinta
Demikian manifestasi cinta itu boeh menjelma dalam pelbagai rupa.
Banyak tindakan yang luarbiasa boleh terhasil dari cinta. Sehingga
kadang-kala tidaklah dapat difahami oleh akal yang memikirnya tanpa
melihat dari jendela kasih. Saya merenung riwayat Abu Ya’la yang dinilai
sahih oleh al-Hafizd Ibn Hajar al-‘Asqalani dalam al-Isabah daripada
Anas bin Malik r.a yang menceritakan tentang hari Abu Quhafah, iaitu
bapa Saidina Abu Bakar al-Siddiq menganut Islam. Pengislaman beliau agak
lewat. Abu Bakar r.a memang begitu mengharapkan bapanya itu menerima
Islam. Menariknya, pada hari Abu Quhafah menghulurkan tangannya kepada
Nabi s.a.w untuk menganut Islam, Abu Bakar menangis. Nabi s.a.w
bertanya: “Apakah yang membuatkan engkau menangis wahai Abu Bakar?”.
Jawabnya: “Seandainya tangan bapa saudaramu (Abu Talib) berada di tempat
bapaku sekarang, lalu dia (Abu Talib) menganut Islam sehingga engkau
gembira lebih aku suka dari bapaku sendiri menganut Islam”.
Demikian halusnya perasaan Abu Bakar, kegembiraan bapanya menganut Islam
itu tenggelam apabila mengenang Nabi s.a.w tidak memperolehi
kegembiraan yang sama disebabkan bapa saudara kesayangan baginda (Abu
Talib) tidak menganut Islam. Abu Bakar membayangkan alangkah baik jika
Abu Talib yang berada di tempat bapanya ketika itu. Itulah cinta. Itulah
berkorban apa sahaja. Tiada rasa gembira jika kekasih berduka. Tiada
rasa gembira jika kekasih tidak kongsi bersama. Kehidupan Abu Bakar;
tindakan dan pergerakannya adalah manifestasi cinta yang sangat dalam
dalam terhadap seorang rasul. Dia telah memenuhi makna sabda Nabi s.a.w:
“Demi (Tuhan) yang diriku berada dalam tangannya, tidak beriman
seseorang kamu sehingga aku lebih dikasihinya dari dirinya, bapanya dan
anaknya” (Riwayat al-Bukhari).
Justeru itu, fahamlah kita makna
kemanisan bercinta kerana Allah dan RasulNYA. Cinta seperti itu telah
mencetuskan pelbagai keajaiban dan kehairanan manusia biasa sepanjang
sejarah kemanusiaan. Sanggup berkorban dan terkorban sebagai manifestasi
cinta. Para sahabah sanggup meninggal keluarga dan sahabah handal.
Sanggup kehilangan harta dan nyawa. Semuanya kerana cinta. Pada mata
manusia mereka menderita. Di lubuk jiwa, mereka sedang tenggelam dalam
satu kemanisan yang sukar yang hendak digambarkan dalam tulisan dan
perkataan. Kemanisan iman! Inilah yang disebut oleh Nabi s.a.w: “Tiga
perkara sesiapa yang ada padanya maka dia mendapati kemanisan iman.
(pertama) Hendaklah Allah dan rasulNya lebih dicintai mengatasi selain
keduanya. (kedua) Hendaklah dia mencintai seseorang, tidak dia cintainya
kecuali kerana Allah. (ketiga) Hendaklah dia benci untuk kembali kepada
kekufuran sepertimana dia benci untuk dicampakkan ke dalam neraka”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Cinta Menafikan Cinta
Cinta
juga menafikan cinta. Jika kita benar-benar sayang kepada seseorang,
sudah pasti kita tidak akan menyayangi orang yang membenci kekasih kita
tanpa sebab yang benar. Sudah pasti kita dapat menerima orang memusuhi
kekasih kita tanpa suatu alasan yang boleh dimaafkan. Bagaimana boleh
berhimpun dua kekasih yang bermusuhan dalam satu perasaan, melainkan
kadar cinta kita itu tidak memenuhi ruang. Di sinilah yang al-Quran
tegaskan bahawa tidak mungkin seseorang yang mencintai Allah dan
RasulNYA, tetapi dalam masa yang sama menyayangi mereka yang memerangi
Allah dan RasulNYA. Firman Allah: (maksudnya) “Engkau tidak akan dapati
sesuatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, tergamak
berkasih-mesra dengan orang-orang yang menentang (perintah) Allah dan
RasulNya, sekalipun orang-orang yang menentang itu ialah bapa-bapa
mereka, atau anak-anak mereka, atau saudara-saudara mereka, ataupun
keluarga mereka. Mereka itu (yang setia) itu, Allah telah menetapkan
iman dalam jantung hati mereka, dan telah menguatkan mereka dengan
semangat pertolongan daripadanya; dan Dia akan memasukkan mereka ke
dalam syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka tetap
kekal di dalamnya. Allah redha kepada mereka dan mereka redha kepadaNYA.
Merekalah hizbulLah (golongan Allah). Ketahuilah! Sesungguhnya golongan
Allah itulah orang-orang yang berjaya”. (Surah al-Mujadilah: 22).
Islam tidak menyuruh kita memerangi bukan muslim tanpa sebab yang
diiktiraf oleh agama. Kita mungkin boleh duduk berbincang dengan bukan
muslim, atau muslim yang tidak kuat berpegang dengan agama. Bersimpati
dengan mereka, berkawan dan bertukar manfaat kehidupan dunia.
Menyampaikan pandangan dan pendapat dan saling menghormati. Ini selagi
mana mereka semua tidak menzahirkan peperangan, penghinaan dan
pencercaan terbuka terhadap Allah dan RasulNYA. Jika itu berlaku, tidak
mungkin ada berhimpun dalam suatu jantung cinta Allah dan sayangkan
penentang Allah.
Maulid
Saya tidak mahu membahaskan tentang
maulid sebab saya telah sebut dalam artikel yang lain tentang perbahasan
dan perbezaan para sarjana mengenai tarikh kelahiran Nabi s.a.w dan
pandangan terhadap sambutan itu sendiri. Setiap tempat mungkin ada
penilaian yang berbeza berdasarkan perbezaan cara dan maksud. Cumanya,
hubungan muslim dengan Nabi mereka bukan seperti hubungan antara kita
dengan tokoh-tokoh dunia yang lain yang di sambut sekadar mengenai jasa
atau sekadar satu pesta. Hubungan kita dengan baginda adalah hubungan
cinta yang menzahirkan manifestasinya. Para sahabat Nabi s.a.w tidak ada
sebarang perayaan mengenai Nabi s.a.w tetapi manifestasi cinta itu
menjelma saban hari dan waktu dalam kehidupan mereka. Mereka berjaya
membawa obor iman dalam kehidupan sekalipun tanpa perayaan. Sedangkan
kita dengan segala perayaan gagal menunai manifestasi cinta itu. Bahkan
dalam perayaan kita, orang-orang besar, menteri dan raja hadir dengan
penuh gaya dan pakaian kesombongan yang sama sekali berbeza dengan
kehadiran Nabi s.a.w semasa hayatnya ke dalam majlis para sahabat
tercinta! Cinta melahirkan manifestasinya.