Wednesday 27 January 2016

KESABARAN dan JIWA KEPEMIMPINAN



KESABARAN dan JIWA KEPEMIMPINAN
==================================
.
Sudahkah Anda tahu?
.
Mungkin tak banyak yang menyedari, para Nabi yang diutus oleh Allah hampir semuanya pernah mengembala kambing. Nabi Musa, dia pengembala kambing. Nabi Daud, dia pengembala kambing. Nabi Isa dia pengembala kambing, bahkan Nabi Muhammad saw juga seorang pengembala.🐐
.
Terdapat 2 hal penting yang patut kita renungi dari proses pengembalaan kambing setiap Nabi dan Rasul. Ini merupakan bahagian dari tarbiyah robbaniyah, iaitu latihan KESABARAN dan JIWA KEPEMIMPINAN.
.
Kambing adalah binatang yang susah diatur, kambing yang satu pergi ke sini, kambing yang satunya lagi pergi ke sana, hilir mudik kesana kemari tanpa henti.
.
Ia memerlukan kesabaran yang lebih bagi setiap pengembala untuk menjaga kambing mereka. 😍🐐🐑🐏
.
Kesabaran itulah yang membentuk karakter Rasulullah saw untuk menjadi pemimpin besar umat di dunia. Selain latihan KESABARAN, dalam mengembala kambing juga memerlukan LEADERSHIP (kepemimpinan) dan pengurusan yang baik.
.
Para pengembala harus mampu mengarahkan haiwan gembalaannya ke padang yang subur dengan rumput yang menghijau. Di samping itu, perlu mengendalikan haiwan supaya tidak tersesat, melindungi haiwannya dari gangguan seperti dari haiwan pemangsa dan pencuri.
.
Ini semua merupakan membentuk karakter yang mempunyai sifat kepimpinan , pengurusan terbaik dan kesabaran yang tinggi.
.
.
LIKE dan FOLLOW kami , banyak info yang akan kami kongsikan
Jika bermanfaat silakan " SHARE "
===================================================
Facebook / Nrz Enterprise
Blogger / Nrz Santai D'Maya

No comments:

Post a Comment