Friday 8 April 2016

SALAM JUMAAT PENGHULU SEGALA HARI

Assalamualaikum...Salam Jumaat Buat Semua...
Alhamdulillah masih diberi peluang untuk bernafas lagi buat saat ini....
.
.
HIDUP PENUH DENGAN UJIAN
==============================
.
Ia memang begitu. Menerima pujian selalunya menggembirakan hati. Hati terasa berada di awang-awangan. Namun kegembiraan dipuji - akhirnya - menjadi tercela apabila sedikit demi sedikit muncul perasaan riyak, takbur dan ujub dalam diri.
.
Malah akibat pujian berterusan, manusia mulai berasa yakin mereka termasuk dalam golongan terbaik sehingga tanpa sedar memuji-muji diri sendiri. Ia berlaku dalam banyak keadaan. Allah SWT melalui terjemahan ayat 49, surah an-Nisa' ada menyebut:
'Tidakkah engkau perhatikan (dan berasa pelik wahai Muhammad) kepada orang-orang yang membersihkan (memuji) diri sendiri?
(Padahal perkara itu bukan hak manusia) bahkan Allah jualah yang berhak membersihkan (memuji) sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut aturan syariat- Nya) dan mereka pula tidak akan dianiaya (atau dikurangkan balasan mereka) sedikit pun.'
.
Mengkritik atau menegur salah satu kerjaya paling mudah. Modalnya hanya air liur. Dan ramai yang begitu. Biarkan mereka.
.
Namun kita perlu lebih ke hadapan dalam menilai apa yang disebut orang. Kritikan atau teguran ikhlas - sesungguhnya - merupakan penawar mujarab buat mereka yang mampu menerimanya.
.
Akhirnya, kita boleh bertanya kepada diri sendiri apakah yang boleh diperbaiki untuk menjadi manusia yang lebih baik. Kita perlu berfikir. Ada masanya ia perlu diamati dengan tekun dan ada ketikanya ia perlu dibiarkan berlalu.

No comments:

Post a Comment