Thursday 31 December 2015

MARI BERSIHKAN DIRI SEBELUM TERLAMBAT

MARI BERSIHKAN DIRI SEBELUM TERLAMBAT

Syeikh Ibnu ‘Atha’illah mengatakan:
“Siapa saja yang mencintai dunia dengan hatinya, maka ia bagaikan orang yang mendirikan bangunan yang indah, namun tandas di atasnya terus menerus menitiskan air busuk. Keadaannya tetap seperti itu hingga bahagian luarnya kelihatan seperti bahagian dalamnya.

Di antara mereka ada yang selalu membersihkan diri sehingga hatinya tetap putih bersih. Cara membersihkannya adalah dengan taubat, zikir, menyesal dan beristigfar. Begitu pula dirimu ketika berada di hadapan Allah SWT. Keadaanmu kotor akibat maksiat yang selalu kau lakukan. Engkau memakan yang haram dan melihat segala sesuatu yang terlarang. Barangsiapa melakukan pelanggaran dan mengikuti syahwat, hatinya akan menjadi gelap. Jika ia tidak bertaubat di saat sihat, boleh jadi ia diuji dengan berbagai penyakit dan ujian sehingga keluar dari dosa laksana pakaian saat dicuci.”

--Syeikh Ibnu ‘Atha’illah dalam Taj Al-‘Arus

TIGA HAL YANG PERLU DIJAGA OLEH SETIAP MUKMIN

Tiga hal mutlak bagi seorang Mukmin, dalam segala keadaan, iaitu:

(1) hendaklah menjaga perintah-perintah Allah.

(2) hendaklah menghindar dari segala yang haram.

(3) hendaklah redha dengan takdir Yang Maha Kuasa.

Jadi seorang Mukmin, paling tidak, memiliki tiga hal ini. Bererti, ia harus memutuskan untuk ini, dan berbicara dengan diri sendiri tentang hal ini serta mengikat organ-organ tubuhnya dengan ini.

- Kitab Futuuhul Ghaib, Sheikh Abdul Qadir Al Jailani.

No comments:

Post a Comment